اندر عوالم خودی...

نکات قرآنی و روایی

اندر عوالم خودی...

نکات قرآنی و روایی

صفات شیعه

در زمانه فزونی جمعیت و کمبود جماعت٬ زیادی جمعیت و کمی آدم٬ و تعدد برخورد با انسانهایی که فقط با تمام وجود شما را متذکر دنیا ساخته و رشته ممتد غفلت الی یوم الوفات را طولانی می کنند٬ شاید بعضی وقتها آدم فکر کند که برای خودش کسی شده. چه خوب است گوش دل دهیم به نوای باقر احادیث اهل البیت علیه اسلام به نقل از کتاب شریف صفات‏الشیعة نوشته مرحوم شیخ صدوق رحمه الله (ص 13-11 حدیث 22)أبی رحمه الله قال حدثنی علی بن الحسین السعدآبادی عن جابر الجعفی قال قال أبو جعفر ع: یا جابر یکتفى من اتخذ التشیع أن یقول بحبنا أهل البیت فوالله ما شیعتنا إلا من اتقى الله و أطاعه و ما کانوا یعرفون إلا بالتواضع و التخشع و أداء الأمانة و کثرة ذکر الله و الصوم و الصلاة و البر بالوالدین و التعهد للجیران من الفقراء و أهل المسکنة و الغارمین و الأیتام و صدق الحدیث و تلاوة القرآن و کف الألسن عن الناس إلا من خیر و کانوا أمناء عشائرهم فی الأشیاء قال جابر یا ابن رسول الله ما نعرف أحدا بهذه الصفة فقال لی یا جابر لا تذهبن بک المذاهب حسب الرجل أن یقول أحب علیا ص و أتولاه فلو قال إنی أحب رسول الله ص و رسول الله خیر من علی ثم لا یتبع سیرته و لا یعمل بسنته ما نفعه حبه إیاه شیئا فاتقوا الله و اعملوا لما عند الله لیس بین الله و بین أحد قرابة أحب العباد إلى الله و أکرمهم علیه أتقاهم له و أعملهم بطاعته یا جابر ما یتقرب العبد إلى الله تبارک و تعالى إلا بالطاعة ما معنا براءة من النار و لا على الله لأحد منکم حجة من کان لله مطیعا فهو لنا ولی و من کان لله عاصیا فهو لنا عدو و لا تنال ولایتنا إلا بالعمل و الورع

 

امام باقر علیه السلام به جابر جعفی فرمود: ای جابر آیا کافی است که کسی مرام تشیع را اختیار کند و صحبت از محبت اهل بیت بزند؟! به خدا سوگند شیعه ما نیست مگر کسیکه تقوای الهی پیشه کند و اطاعت از او نماید. آنها شناخته نمی­شوند مگر با تواضع و خشوعشان و ادای امانت، فزونی ذکر الله و روزه و نماز، نیکی به والدین، احساس مسئولیت نسبت به همسایگان فقیر و بیچارگان و غرامت­زدگان و یتیمان، راستگویی، تلاوت قرآن، برگرفتن سخن با مردم مگر به سخن نیکو و خیر، آنها امین قوم خود هستند.

جابر گفت: ای فرزند رسول الله فرد با این اوصاف نمی­شناسیم.

امام فرمود: آنانکه ادعای محبت علی علیه السلام را دارند تو را تحت تأثیر قرار ندهد. چرا که اگر فردی بگوید من رسول الله صلی الله علیه و آله را دوست دارم – و رسول الله برتر از علی است – و از منش او تبعیت نکند و به سنت او عمل ننماید، این محبت هیچ سودی برای او ندارد.

پس تقوای الهی پیشه کنید و بدانید خداوند متعال فامیل کسی نیست. دوست داشتنی ترین بنده و گرامی ترین آنها نزد خداوند متعال، پرهیزگارترین آنها و عاملترین آنها به طاعت الهی است.

ای جابر! بنده جز با طاعت به خدا نزدیک نمی­شود و دوری از آتش معنی ندارد. هیچکس حقّی بر گردن خدا ندارد. هر کس مطیع الله باشد، او دوست ماست و هر کسی عاصی به الله باشد، او دشمن ماست.

به ولایت ما جز با عمل و تقوی نمی­توان رسید.

 

کل ارض کربلا

بزرگی فرمود:هرگاه گناهان جمع شد، کربلا ایجاد می شود و سر حسین ابن علی ها (علیه السلام) بر بالای نیزه  می رود.

اعوذ بالله من کل ذنب اوله سخطه