اندر عوالم خودی...

نکات قرآنی و روایی

اندر عوالم خودی...

نکات قرآنی و روایی

سوگ ابراهیم

ابراهیم تنها فرزندى بود که خداى تعالى از غیر خدیجه به آن حضرت عطا کرده بود ولى تقدیرات الهى در سال نهم، پس از آنکه هیجده ماه از عمر ابراهیم گذشت او را از پیغمبر باز گرفت و مرگش فرا رسید، و مرگ وى حضرت محمد (ص)را سخت داغدار کرد بدانسان که در فقدان او گریست و این چند جمله را که امام صادق(ع)از آن حضرت روایت کرده است در مرگ او بر زبان آورد:

«تدمع العین و یحزن القلب و لا نقول ما یسخط الرب، و انا بک یا ابراهیم لمحزونون‏»

ترجمه: چشم گریان، و دل محزون و اندوهناک است ولى سخنى که موجب خشم پروردگار گردد بر زبان جارى نخواهم ساخت، اما بدان اى ابراهیم که ما در فقدان و مرگ تو اندوهناک و محزون هستیم.

و چون برخى به آن حضرت اعتراض کردند که اى رسول خدا مگر تو ما را از گریه نهى نکردى؟ فرمود: نه، من نگفتم در مرگ عزیزانتان گریه نکنید، زیرا گریه نشانه ترحم و مهربانى است و کسى که دلش به حال دیگران نسوزد و مهر و محبت نداشته باشد مورد رحمت الهى قرار نخواهد گرفت. آنچه من گفته‏ام این است که در سوگ و فقدان عزیزان خود فریاد نزنید و صورت خود را مخراشید و گریبان چاک نزنید و از سخنانى که نشانه اعتراض و نارضایتى از خداست، ‏خوددارى کنید.

رسول خدا(ص) دستور داد تا ابراهیم را غسل داده حنوط و کفن کنند سپس جنازه او را برداشته به قبرستان بقیع آوردند و در جایى که اکنون به نام ‏«قبر ابراهیم‏» معروف است دفن کردند.

پی­نوشتها:

1.  سالار جنگهای خونین تن به تن بدر و احد و ...، همو که مولانا علی ابن ابیطالب علیه السلام در حقش فرموده که هر وقت در جنگ اوضاع بر ما خیلی سخت می­شد به حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله پناه می­بردیم، چنین عواطف رقیقی دارد که برای مرگ طفل 22-18 ماهه­ای این چنین اشک می­ریزد.

خدا رحمت کند شهید چمران را در بحبوحه جنگ مست یک برگ یا آفتابگردان شده بود و همه متعجب از اینکه در عین صلابت در جنگ و غوطه خوردن در جنگ و خون، انسان چگونه می­­تواند چنین عواطف رقیق و چنین حس شاعرانه­ای داشته باشد.

و چه دور است از این سنت نبوی، او که در لحظات جنگ، خارج از ایران با کاسکو عکس یادگاری می­کند تا به هوای خود، مبلغ صلح باشد!

 

2. کی گفته وقتی کسی مؤمن شد در مقابله با شدائد زندگی باید مثل سنگ بایستد و ابراز احساسات نکند. بعضی­ها که فکر می­کنند خیلی روشنفکرترند، وقتی ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام برای آنها خوانده می­شود، فقط دنبال استدلالهای عقلی و کلامی و بوالفضولی های بشری دیگرند. انگار هیچ اشکالی ندارد که ....کس قطعه قطعه شد یا ... . این نشان می­دهد یه جای کار اشکال دارد. ما که عاقلتر و کاملتر از حضرت رسول ص نیستیم. انسان انسان است. انسان یک تن روشنفکری و یک من عقل و ده کیلو منطق نیست. انسان انسان است.

حضرت ملاک ماست و حالات او محک عواطف ما. یا چنان پیش می­افتیم که اسید روی قبر مرده بریزیم تا اثری از مرده نماند، گریه نکنیم و به زیارتش نرویم (قابل توجه برادران! وهابی)، یا چنان لطمه بر صورت و فغان و نوحه و بد و بیراه گفتن به دنیا و...

 

3. یا رسول الله جانم به قربانت، دار و ندارم فدایت، آقای من، ولیّ امر من، در غم ابراهیمت داغ بر دل بودی. ابراهیم تو در آغوش پرمهر تو جان سپرد. او را کفن و حنوط کردند و با احترام دفنش کردی و مادرش را تسلی خاطر دادی.

او را نکشتند.

او را به ظلم نکشتند.

او لب تشنه نبود.

پدرش عزادار شد و گریه کرد.

او را پس از دفن، جستجو و سر بر نیزه نکردند.

حنجر او هدف تیر سه شعبه نبود.

خون پاکش روی مبارکت را گلگون نکرده بود.

و تو مهتوک الخباء نبودی.

 

یوزون سولموش قیزل گل تک سوسوزلوقدان علی اصغر

اورک سوزیندن اود دوتموش لب عطشان علی اصغر

 

گوزوم بو حالی گوردوقجا آخار دامانینه اشگی

اولوبدور بارش چشمیم بهاری ابرنین رشگی

 

ازلدن رشته عشق و محبت اولدی پابندون

او شور عشقدن نی تک نوایه گلدی هر بندون

 

قالار جاوید عطشان لعلده آثار لبخندون

نجه داغ غمون وار دیلده جاویدان علی اصغر

 

دیمم سالمیش عطش سوزی شرار غم دل و جانه

سرا پا پیکرون دونموش عطشدن نار سوزانه

 

یتر بیر نحویله بو مسئله آخیرده پایانه

ولی یوخدور غم هجره داخی پایان علی اصغر

  

یا وجیها عند الله

یا علی الاصغر

ابن الحسین شهید بکربلا.

نظرات 5 + ارسال نظر
ایمان شنبه 9 آذر 1387 ساعت 10:39 ب.ظ http://shiftegan-e-khedmat.blogsky.com/

بسم ربالشهدا والصدیقین
سلام خدا خیرتون بده.حضرت رسول شفیعتون باشه.
به ما سر بزنید

خاکسار میکده یکشنبه 10 آذر 1387 ساعت 07:22 ب.ظ http://zolal121.persianblog.ir

یا حسین .ع.

یا حسین ... یا حسین ... یا حسین ... یا باب الحوائج ... یا مولانا یا علی بن الحسین .ع. ... سرورم مولایم ... بابی و نفسی انت فداک ...
یا حسین ... یا حسین ... یا حسین ...
******************************

فدات بشم علی جان ... قربونت برم ... هم خیالم رو راحت کردی ... و هم سیاه بشه روی اون دنیایی که موجب کدورت و نارحتی شما شده ...

غم و غصه ات بخوره به جونم ...
بخوره به جوون دشمناتت ...
انشاءالله مخرج من حیث لایحتسب برات مفتح بشه ... بحق مولانا باب الحوائج علی بن الحسین الصغیر الرضیع ...

*****************************
آره بخدا راست گفتی حضرت رسولخدا .ص. و ابن عمه الکریم و اهل بیته الشریف .علیه و علیهم صلوات الله و ملائکته و انبیاءه و رسله و عباده. خدا میدونه چه رقت و احساسات پاک و عجیب داشتن ... اون همه کلمات خداوند بزرگ در دلداری و تسلای قلب نازنین پیامبرش .ص. برای عدم غصه خوردن و خون دل خوردن ئاسه هدایت یه مشت عرب جاهلیت پرده از ترحم و رقت قلب نازنین نفس نبوی بر بنی آدم میکنه و هزاران مثال دیگه از اون حضرت و خاندان پاکش .ع. که اگه یه روزی احصاء بشه، خیلی چیزا معلوم می شه ...
********************************
حالات عبادالله الصالحین از علمای بزرگوار خودمون مثل علامه کبیر صاحب المیزان و ... تو این زمینه که فرمودی خیلی کارگشا و راه گشا ست ...
*********************************
روده درازی کردم ... قربونت بشم و یا علی .ع. علی جون

الف.میم چهارشنبه 13 آذر 1387 ساعت 12:35 ب.ظ http://atayekasir.persianblog.ir/

سلام علیکم
چه روضه ای بود و چه هیأتی...

التماس دعا

خاکسار میکده چهارشنبه 20 آذر 1387 ساعت 07:41 ب.ظ http://zolal121.persianblog.ir

یا حسین .ع.

سلام عرض میشود اخوی گرام ....

نورعین و تاج سر ...

با تاخیر! عید سعید قربان از جان مبارکت باشه ...

دست بوستم ....

تلخک چهارشنبه 27 آذر 1387 ساعت 02:25 ب.ظ http://www.bitter.persianblog.ir

:)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد