اندر عوالم خودی...

نکات قرآنی و روایی

اندر عوالم خودی...

نکات قرآنی و روایی

انفاق

تفسیر نمونه، ج‏18، ص: 116-126

قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ یَقْدِرُ لَهُ

بگو پروردگار من روزى را براى هر کس از بندگانش بخواهد گسترده یا محدود مى‏کند

وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ

آنچه را در راه خدا انفاق کنید خداوند جاى آن را پر مى‏کند و او بهترین روزى دهندگان است

 

جمله" فَهُوَ یُخْلِفُهُ": (او جایش را پر مى‏کند) تعبیر جالبى است که نشان مى‏دهد آنچه در راه خدا انفاق گردد در حقیقت یک تجارت پر سود است، چرا که خداوند عوض آن را بر عهده گرفته، و مى‏دانیم هنگامى که شخص کریمى عوض چیزى را بر عهده مى‏گیرد رعایت برابرى و مساوات نمى‏کند بلکه چند برابر و گاه صد چندان مى‏کند. البته این وعده الهى منحصر به آخرت و سراى دیگر نیست. آنچه در جاى خود مسلم است، در دنیا نیز با انواع برکات جاى انفاقها را به نحو احسن پر مى‏کند.

جمله" هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ" (او بهترین روزى دهندگان است) معناى گسترده‏اى دارد و از ابعاد مختلف قابل دقت است.

او از همه روزى دهندگان بهتر است به خاطر اینکه مى‏داند چه چیز ببخشد و چه اندازه روزى دهد که مایه فساد و تباهى نگردد، چرا که به همه چیز عالم است. او هر چه بخواهد مى‏تواند اعطاء کند چرا که به هر چیز قادر است.

او در برابر آنچه مى‏بخشد پاداش و جزائى نمى‏خواهد چرا که غنى بالذات است.

او حتى بدون درخواست مى‏دهد چرا که از همه چیز با خبر است و حکیم است.

بلکه در حقیقت هیچکس جز او «روزى دهنده» نیست، چرا که هر کس هر چه دارد از او است و هر کس چیزى به دیگرى مى‏دهد «واسطه انتقال روزى» است، نه روزى دهنده. این نکته نیز قابل دقت است که او در برابر اموال «فانى» نعمتهاى «باقى» مى‏دهد، و در مقابل «قلیل»، «کثیر» مى‏بخشد.

...

نکته‏ها:

1.  انفاق مایه فزونى است نه کمبود

تعبیرى که در آیات فوق در مورد انفاق خواندیم که فرمود هر چیزى را که در راه خدا انفاق کنید خداوند جاى آن را پر مى‏کند تعبیرى است بسیار پر معنى.

اولا: از این نظر که" شى‏ء" به معنى وسیع کلمه، تمام انواع انفاقها را اعم از مادى و معنوى، کوچک و بزرگ، به هر انسان نیازمند اعم از صغیر و کبیر، همه را شامل مى‏شود، مهم اینست که انسان از سرمایه‏هاى موجود خود در راه خدا ببخشد به هر کیفیت و به هر کمیت باشد.

ثانیا: انفاق را از مفهوم فنا بیرون مى‏آورد، و رنگ بقا به آن مى‏دهد، چرا که خداوند تضمین کرده با مواهب مادى و معنوى خود که چندین برابر و گاه هزاران برابر- و حد اقل ده برابر است- جاى آن را پر کند، و به این ترتیب شخص انفاق کننده هنگامى که با این روحیه و این عقیده به میدان مى‏آید دست و دل‏بازترى خواهد داشت، او هرگز احساس کمبود و فکر فقر به مغز خود راه نمى‏دهد، بلکه خدا را شکر مى‏گوید که او را موفق به چنین تجارت پرسودى کرده است.

همان تعبیرى که قرآن مجید در آیه 10 و 11 سوره صف فرموده است یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلى‏ تِجارَةٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِیمٍ- تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ:" اى کسانى که ایمان آورده‏اید آیا شما را به تجارت پرسودى که از عذاب دردناک رهائیتان مى‏بخشد راهنمایى بنمایم؟- ایمان به خدا و پیامبرش بیاورید و در راه خدا با اموال و جانهایتان جهاد کنید این براى شما بهتر است اگر مى‏دانستید".

در روایتى از پیغمبر گرامى اسلام مى‏خوانیم که فرمود:

ینادى مناد کل لیلة لدوا للموت! و ینادى مناد ابنوا للخراب! و ینادى مناد اللهم هب للمنفق خلفا. و ینادى مناد اللهم هب للممسک تلفا! و ینادى مناد لیت الناس لم یخلقوا. و ینادى مناد لیتهم اذ خلقوا فکروا فیما له خلقوا!:

در هر شب منادى آسمانى ندا مى‏دهد بزائید براى مردن! و منادى دیگرى ندا مى‏دهد بنا کنید براى ویرانى! و منادى ندا مى‏دهد خداوندا! براى آنها که انفاق مى‏کنند عوضى قرار ده. و منادى دیگرى ندا مى‏کند خداوندا! براى آنها که امساک مى‏کنند تلفى قرار ده! و منادى دیگرى مى‏گوید: اى کاش مردم آفریده نمى‏شدند! و منادى دیگرى صدا مى‏زند اى کاش اکنون که آفریده شدند، اندیشه مى‏کردند که براى چه آفریده شده‏اند. (منظور از این منادیها که ندا مى‏دهند فرشتگانند که به فرمان خدا تدبیر امور این عالم مى‏کنند)

در حدیث دیگرى از آن حضرت مى‏خوانیم:

من ایقن بالخلف سخت نفسه بالنفقه (کسى که یقین به عوض و جانشین داشته باشد در انفاق کردن سخاوتمند خواهد بود). همین معنى از امام باقر ع و امام صادق ع نیز نقل شده است.

اما مساله مهم اینست که انفاق از اموال حلال و مشروع باشد که خدا غیر آن را قبول نمى‏کند و برکت نمى‏دهد.

لذا در حدیثى از امام صادق ع مى‏خوانیم: شخصى خدمتش عرض کرد دو آیه در قرآن است که هر چه من به سراغ آن مى‏روم آن را نمى‏یابم (و به محتواى آن نمى‏رسم).

امام فرمود کدام آیه است. عرض کرد نخست این سخن خداوند بزرگ است که مى‏گوید: ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ:" مرا بخوانید تا دعاى شما را مستجاب کنم" من خدا را مى‏خوانم‏ اما دعایم مستجاب نمى‏شود! فرمود: آیا فکر مى‏کنى خداوند عز و جل وعده خود را تخلف کرده؟

عرض کرد نه.

فرمود پس علت آن چیست؟

عرض کرد نمى‏دانم.

فرمود ولى من به تو خبر مى‏دهم:

من اطاع اللَّه عز و جل فیما امره من دعائه من جهة الدعاء اجابه (کسى که اطاعت خداوند متعال کند در آنچه امر به دعا کرده و جهت دعا را در آن رعایت کند اجابت خواهد کرد)

عرض کرد: جهت دعا چیست؟ فرمود نخست حمد خدا مى‏کنى، و نعمت او را یادآور مى‏شوى، سپس شکر مى‏کنى بعد درود بر پیامبر ص مى‏فرستى، سپس گناهانت را به خاطر مى‏آورى اقرار مى‏کنى و از آنها به خدا پناه مى‏برى، و توبه مى‏نمایى، اینست جهت دعا! سپس فرمود: آیه دیگر کدام است؟

عرض کرد: این آیه است که مى‏فرماید: وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ اما من در راه خدا انفاق مى‏کنم ولى چیزى که جاى آن را پر کند عائد من نمى‏شود! امام ع فرمود: فکر مى‏کنى خداوند از وعده خود تخلف کرده؟!

عرض کرد: نه.

فرمود: پس چرا چنین است؟

عرض کرد نمى‏دانم.

فرمود: لو ان احدکم اکتسب المال من حله، و انفقه فى حله، لم ینفق درهما الا اخلف علیه (اگر کسى از شما مال حلالى به دست آورد و در راه حلال انفاق کند هیچ درهمى را انفاق نمى‏کند مگر اینکه خدا عوضش را به او مى‏دهد)

2. اموال خود را بیمه الهى کنید:

یکى از مفسران در اینجا تحلیل جالبى دارد مى‏گوید:

عجب این است که تاجر هنگامى که بداند یکى از اموالش در معرض تلف است حاضر است آن را حتى به صورت نسیه بفروشد، هر چند طرف فقیر باشد، مى‏گوید: این بهتر از این است که بگذارم و نابود شود.

و اگر تاجرى در چنین شرایطى اقدام به فروش اموالش نکند تا نابود شود او را" خطا کار" مى‏شمرند! و اگر در چنین شرائطى خریدار سرمایه‏دارى پیدا شود و به او نفروشد او را" بى‏عقل" معرفى مى‏کنند.

و اگر علاوه بر همه اینها خریدار با داشتن تمکن مالى همه گونه وثیقه بسپارد و سند قابل اطمینانى نیز بنویسد در عین حال به او نفروشد" دیوانه" اش مى‏خوانند! ولى تعجب در این است که همه ما این کارها را انجام مى‏دهیم و هیچکس آن را جنون نمى‏شمرد! زیرا تمام اموال ما قطعا در معرض زوال است و خواه ناخواه از دست ما بیرون خواهد رفت، و انفاق کردن در راه خدا یک نوع وام دادن به او است، و ضامنى بسیار معتبر یعنى خداوند بزرگ فرموده: وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ:" هر چه را انفاق کنید عوضش را مى‏دهد" و در عین حال املاک خود را نزد ما گروگان گذاشته، چرا که هر چه در دست انسان است عاریتى از ناحیه اوست (و محکمترین سندها از کتب آسمانى در این زمینه در اختیار ما نهاده).

اما با همه اینها بسیارى از ما اموال خود را انفاق نمى‏کنیم و مى‏گذاریم‏ از دستمان برود، نه اجرى داریم و نه شکرى.

3. وسعت مفهوم" انفاق"

براى اینکه بدانیم مفهوم" انفاق" تا چه حد در اسلام گسترده است کافى است حدیث زیر را مورد توجه قرار دهیم:

پیغمبر گرامى اسلام ص فرمود: «کل معروف صدقه، و ما انفق الرجل على نفسه و اهله کتب له صدقة، و ما وقى به الرجل عرضه فهو صدقة، و ما انفق الرجل من نفقة فعلى اللَّه خلفها، الا ما کان من نفقه فى بنیان او معصیة»

ترجمه: هر کار نیکى به هر صورت باشد صدقه و انفاق در راه خدا محسوب مى‏شود (و منحصر به انفاقهاى مالى نیست). و هر چه انسان براى حوائج زندگى خود و خانواده خود صرف مى‏کند صدقه نوشته مى‏شود. و آنچه را که انسان آبروى خود را با آن حفظ مى‏کند صدقه محسوب مى‏گردد. و آنچه را انسان در راه خدا انفاق مى‏کند عوض آن را به او خواهد داد مگر چیزى که صرف بنا شود (همچون بناى خانه!) یا در راه معصیت صرف گردد. (استثناء خانه ممکن است از این نظر باشد که عین آن باقى است به علاوه مردم بیشترین توجهشان به آن است)

                     

 

نگاهی به «فتنه»

فیلم فتنه (fitna)

http://www.youtube.com/watch?v=

5kcev1K-NOc

فیلم ابتدا با شمارش معکوس از 15 دقیقه شروع می شود که در واقع کل مدت فیلم است. این شمارش در سمت راست فیلم و در سمت چپ کاریکاتور پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله و لعن الله علی اعدائه) دیده می­شود که بر روی سر کارتون، یک فتیله بمب روشن و در حال سوختن است.

سپس آیه 60 سوره انفال (وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَ آخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ {ترجمه: و آماده کنید براى (کار زار با) ایشان هر چه را مى‏توانید از نیرو و از اسبان بسته شده که بترسانید با آن دشمن خدا و دشمن خود را و دیگران را از غیر ایشان که شما آنان را نمى‏شناسید و خدا مى‏شناسد}) بصورت ترتیل آورده شده و در صحنه بعد چگونگی اصابت هواپیمای مسافربری به یکی از برجهای تجاری نشان داده می­شود. همزمان مکالمه خانمی با فرد دیگر پخش می­گردد که در حال احواپرسی بود ولی ناگهان خبر از سوخته شدنش می­دهد. و نیز ترس و واهمه و فرار مردم اطراف برج.

 

جمله­ای از مکالمه بین دو نفر ناشناس که: بمب را در محل مورد نظر (قطار) مستقر کردم پخش می­شود و سپس صدای 2 انفجار، فریاد مردم، آتش و دود. سپس قطعه کوچکی از سخنان یک عالم سنی نمایش داده شده که می­گوید خداوند خشنود است وقتی غیرمسلمانان کشته می­شوند (Allah is happy). سخنران دیگر از اهمیت نابود کردن کفار (infidels) و مشرکین (polythesis) سخن می­گوید و دعا می­کند که همه دشمنان خدا و دشمنان دین نابود گردند. و سپس صحنه­های دلخراشی از آسیب دیدگان بمبگذاری نشان داده شده است. سوختگی صورت و پا و صف کشتگان.

تلاوت ترتیل سوره نساء آیه 56: إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ بَِایَتِنَا سَوْفَ نُصْلِیهِمْ نَارًا کلَُّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَهُمْ جُلُودًا غَیرَْهَا لِیَذُوقُواْ الْعَذَابَ  إِنَّ اللَّهَ کاَنَ عَزِیزًا حَکِیمًا(56)  {ترجمه: محققا کسانى که به آیات ما کفر ورزیدند به زودى داخل آتششان مى‏کنیم که هر نوبت پوستشان چروک شود پوستى دیگر بر تنشان مى‏کشیم، تا عذاب را هم چنان بچشند، که خدا مقتدرى است شکست ناپذیر، و در عین حال حکیم}

بعد سخنرانی که می­گوید: اگر محمد به امتش دستور دهد این یهودی پشت سر مرا بکشید (همزمان شمشیری هم در دست دارد)، ما سر او را قطع می­کنیم. در این لحظه شمشیر از نیام بیرون می­کشد و ندای الله اکبر سخنران و حاضرین صحنه را پر می­کند. الله اکبر، الله اکبر، الجهاد فی سبیل الله، الجهاد فی سبیل الله.

مصاحبه با کودک خردسالی که یهودیان را دوست ندارد چون آنها را برایش میمون و خوک معرفی کرده­اند. و اذعان می­دارد که این مطلب در قرآن آمده و او از قرآن یادگرفته است. سپس صحنه کشیده شدن یک انسان لخت بر روی زمین و همزمان صحنه ای از انفجار مهیب که اتوبوس و خودروهای اطرافی را متلاشی کرده است. و سخنرانی که می­گوید یهودیان باید ذبح شوند. و کودکان اسرائیلی که در حال تمرینات نظامی هستند. و پلاکاردهایی که توسط افراد نقاب به چهره نمایش داده شده­اند با عنوانهای: برای هولوکاست واقعی آماده باشید، خدا هیتلر را رحمت کند.

صحنه­ای از سان نیروهای چریکی با نقاب سیاه رنگ که همانند هیتلر یک دست را بالا گرفته­اند و نوجوانان بسیجی ایرانی که پشت سر روحانیون در صفهای متعدد ایستاده و دست را به همان نحو بالا گرفته­اند.

تلاوت ترتیل سوره 47 آیه 4: فَإِذَا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُواْ فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتىَّ إِذَا أَثخَْنتُمُوهُمْ فَشُدُّواْ الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنَّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِدَاءً حَتىَ‏ تَضَعَ الحَْرْبُ أَوْزَارَهَا  ذَلِکَ وَ لَوْ یَشَاءُ اللَّهُ لاَنتَصَرَ مِنهُْمْ وَ لَکِن لِّیَبْلُوَاْ بَعْضَکُم بِبَعْضٍ  وَ الَّذِینَ قُتِلُواْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ فَلَن یُضِلَّ أَعْمَلَهُمْ {ترجمه: پس چون با کافران [در کارزار] روبرو شدید، گردنها [شان‏] را بزنید تا آنگاه که [با کشتنشان‏] بر آنها چیره شوید پس [اسیر گیرید و] بند را استوار کنید- تا نگریزند- آنگاه یا منّت نهید [و آزادشان کنید] و یا [آنها را] بازفروشید- به مال یا معاوضه اسیران- تا جنگ بارهاى خود را بنهد- به پایان رسد-. این است [فرمان خدا]، و اگر خدا مى‏خواست از آنان کین مى‏ستاند- بى‏آنکه شما را فرمان جنگ دهد- و لیکن خواست تا برخى‏تان را به برخى بیازماید. و کسانى که در راه خدا کشته شدند، کردارهاشان را هرگز گم و تباه نمى‏کند}

و سپس خود تهیه­کننده فیلم را در حال حرکت نشان می­دهد و در یک مصاحبه کوچک اظهار می­دارد که ترسی از ترور شدن ندارد. سپس تصویر یک زندانی به نام محمد که می­گوید: اگر بتوانم از زندان خارج شوم و دوباره فرصتی باشد، همان کاری را خواهم کرد که در دوم نوامبر انجام دادم. به خدا قسم همان کار را خواهم کرد.

تصاویری از مردی که قرآن را در یک دست دارد و شمشیر را در دست دیگر و سپس صحنه­هایی از قمه­زنی. سپس قطعه­ نصف و نیمه­ای از سخنرانی یک مرد عربستانی که می­گوید: خانه­ها و افراد جوان باید قربانی شوند. گلو شکافته و جمجمه خرد گردد. این راه پیروزی است. شهادت!

بعد تلاوت آیه­ای از قرآن (فتربصوا...) توسط یک نفر با ماسک صورت به لهجه عربی و مردانی که به همراهیش ایستاده­اند و سپس با چاقو اقدام به بریدن سر قربانی مورد محاکمه­ خود می­کند. و صدای ناله او و اینکه سرش را نشان می­دهد که بریده شده و به همه نشان داده می­شود.

ترتیل ­سوره نساء آیه 89: وَدُّواْ لَوْ تَکْفُرُونَ کَمَا کَفَرُواْ فَتَکُونُونَ سَوَاءً  فَلَا تَتَّخِذُواْ مِنهُْمْ أَوْلِیَاءَ حَتىَ‏ یهَُاجِرُواْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ  فَإِن تَوَلَّوْاْ فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ حَیْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ  وَ لَا تَتَّخِذُواْ مِنهُْمْ وَلِیًّا وَ لَا نَصِیرًا {ترجمه: دوست مى‏دارند که کاش شما نیز مانند آنها کافر شوید تا یکسان باشید. پس، از آنان دوستانى مگیرید تا در راه خدا هجرت کنند. پس اگر [از اسلام و هجرت‏] روى برتافتند، هر جا آنان را یافتید دستگیرشان کنید و بکشیدشان، و از آنان کسى را دوست و یاور مگیرید}

مصاحبه با ایرانی که می­گوید اگر کسی از دین اسلام به دین مسیحیت درآید باید به اعدام محکوم شود. و سخنرانی مرد عربی که می­گوید اسلام بالاتر از یهود و مسیحیت، بودایی و هندویی است و تنها قانون مورد پذیرش خداوند اسلام است.

 

قسمت دوم فایل فیلم با آدرس

http://www.youtube.com/watch?v=7ZUTloCxQ_Q&feature=related

خانمی نشان داده شده که یک مانتوی دراز پوشیده که از سر تا نوک پا را گرفته و فقط دو چشم او دیده می­شود. او در حال انتقال فرزندش با یک کالسکه است. سپس زنان مسلمان دیگری نشان داده می­شود که به درجات مختلف دارای حجاب هستند (روسری و...). در همین حال آمار مسلمانان در هلند را از سال 1909 تاکنون مورد بررسی قرار می­دهد. 54 نفر در 1909، 1390 نفر در 1960، 458000 نفر در 1990، 944000 نفر در 2004 که همگی بصورت نمودار میله­ای مقایسه می­شوند. آمار مسلمین در اروپا در سال 2007: 54،000،000 نفر.

در ادامه با مردی مصاحبه می­شود که می­گوید: اگر مادر یا خواهرم ارتباط جنسی با فرد دیگری داشته باشد، آنها را هم خواهم کشت. سپس مصاحبه با یا عالم مسلمان در هلند که می­گوید: در هلند هر فرد اجازه دارد که که زنای محصنه و یا همجنس بازی (با مرد) کند ولی اسلام آن را نوعی جرم می­داند.

سپس قطعه دیگری از یک سخنرانی عربی که به تقبیح عقاید سیاسی مستخرج از ذهن بشری نظیر لیبرالیسم، دموکراسی، سوسیالیسم می­پردازد. سپس صحبت او قطع شده و سخنرانی فرد دیگری را مطرح می­کند که موضوع صحبتش وجوب سنگسار کردن فردی است که زنا و... انجام داده است. همزمان افرادی را نشان می­دهد که چشمانشان بسته شده و قرار است اعدام شوند (کمااینکه اعدام شدنشان را نیز نشان می­دهد) و روی آنها می­نویسد: gay یعنی جرم این افراد لواط بوده است. سپس پسر کوچکی را نشان می­دهد که در حال قمه زنی است و از شمشیر و قمه­اش خون می­ریزد. پدری که بر سر طفل کوچکش قمه می­زند و مادری که با لبخند خود این کار را انجام می­دهد. سپس صحنه قتلی که سر بریده خانم روسری داری به گوشه­ای انداخته شده است. یا خانمی که او را نشانده­اند و اسلحه را در پس سرش گذاشته­اند.

در ادامه قطعات بریده بریده روزنامه با عناوین مختلف نشان داده شده است و آنها را برگرفته از نشریات مسلیمن می­داند مثل: ما با آزادی بیان موافق نیستیم چراکه ما دموکراسی را تقبیح می­کنیم. بیشتر جوانان مغرب ضد غرب هستند. اقدام انتحاری علیه... . همایش حماس در رتردام. تعلیمات مبارزاتی در آموزش ابتدایی. در کشور مغرب اقدام کننده لواط را در آب می­اندازند. امام (نمی­دانم که را می­گوید) خواستار خشونت بیشتری علیه لواط­گران است. انجام دهنده لواط را از ساختمانهای بلند پرت کنید. هلند را ایالت مسلمین کنید. مسلمانان مانع از امدادرسانی پزشکان مرد به زنان می­شوند. القائده برای ویلدر (تهیه کننده فیلم) مجازات اعدام را خواستار است.

و یک خط در میان گزارش بمب گذاری را می­دهد. گویا بمبگذاری با انگیزه واکنش عملی به این تیترهاست. و

تیتری با عنوان «قوانین کشتار درقرآن» ظاهر می­شود و سپس متن قرآن که دستی یک صفحه آن را انتخاب کرده و می­خواهد آن را پاره کند. ناگهان زمینه فیلم سیاه شده و صدای پاره شدن صفحه­ای به گوش می­رسد. سپس متنی نوشته می­شود که: صدای پاره شدن صفحه مربوط به برداشتن صفحه­ای از یک دفترچه بود.

ادامه متن: این وظیفه من نیست بلکه مسلمین خود باید آیاتی از قرآن را تنفرآور است باید از قرآن حذف کنند. مسلمین می­خواهند راهی پیدا کنند که شما مسلمان شوید ولی خود اسلام به شما راه نمی­دهد. دولت اصرار دارد که به مسلمین احترام بگذارید ولی اسلام احترامی برای شما قایل نیست. اسلام می­خواهد با فرامین رد و قبول خود، تمدن غربی ما را نابود کند. در 1945 نازیسم در اروپا شکست خورد. در 1989 کمونیسم در اروپا شکست خورد. و اکنون ایدئو لوژی اسلامی باید شکست بخورد. اسلامیزه کردن را متوقف کنید. از آزادی خودمان دفاع کنیم.

جمله اخیر به مدت بیشتری نمایش داده می­شود. در نهایت به نخستین صحنه فیلم برمی­گردد و شمارش معکوس را از 3 ثانیه شروع و در پایان فتیله روشن روی سر کارتون منفجر می­شود.

پایان فیلم

نکات قابل تأمل:

  1. ظاهراً سه موضوع محوری بیشتر مورد توجه فیلم ساز است:

الف. خشونت اسلام ذاتی و برگرفته از آیات قرآن می­باشد.

ب. اسلام خطر جدی برای یهودیان است.

ج. اسلام تهدیدی برای آزادی­های جنسی است.

2. خشونت اسلامی: بنده درصدد بازگویی حدود و صغور خشونت در اسلام نیستم و یقیناً بضاعت کافی علمی نیز در این مورد ندارم. ولی فرض می­گیرم که تعالیم اسلامی خشن و خالی از رحمت است (انگار نه انگار که پیامبر کل اهل مکه و حتی سرسخت ترین معاندان را فقط بصرف اسلام ظاهری آنها، مرود عفو و مرحمت خود قرارداد و هیچگاه راضی به نفرین برخی معاندان سرسخت نشد و هیچگاه انتقام گیرنده نبود). آنچه به واقع در زندانهای سری و شکنجه­گاه­های غربی نظیر ابوغریب، گوانتانامو، افغانستان و... اتفاق می­افتد هولناکتر و خطرناکتر است یا خشونت اسلامی! در طول صد سال اخیر مسلمانان چند نفر غربی را کشته­اند و غربی­ها بطور مستقیم و غیرمستقیم چند مسلمان را کشته یا از هستی ساقط کرده­اند (مصداق بارز مورد اخیر، تولید مواد روانگردان و انواع مواد اعتیادآور و سلاحهای میکروبی و شیمیایی و ... است).

آنچه امروز به نام سنبل تروریسم معرفی می­شود، گروه القائده است که خاستگاه و اسپانسرهای مالی آن جای مطالعه و تحقیق دارد. همچنین اسنادی که حاکی از مطلع بودن برخی افراد از وقوع حادثه 11سپتامبر و مرخصی گرفتن همه کارمندان یهودی در آن روز خاص، عدم تطابق تکه­های یافت شده هواپیما در مقایسه با مدل اعلام شده هواپیما، نصب دوربین فیلمبرداری جهت پوشش خبری و... همگی جای تأمل دارد. خشونت چیزی است که قبل از تولد نحس القائده - این ولد مجهول النسب - سابقه نداشت.

اعلام علمای مسلمانان اعم از سنی و شیعه هیچگاه کشتار و بمب­گذاری را تجویز نمی­کنند.

  1. چه سرّی است که یک لائیک لیبرال سینه­چاک دین یهود شده است؟!!!
  2. بلی اسلام تهدید جدی برای دوستداران آزادیهای جنسی است. در این مورد پیشنهاد می­شود سابقه زندگی جناب فیلم ساز بیشتر بررسی شود. چرا او اینقدر نگران مجازات اسلامی برای لواط و زنای محصنه است. نکند.... . یقیناً با افزایش تعداد مسلمین افراد حیوان صفتی نظیر او احساس آرامش خاطر نخواهند داشت.
  3. می­گوید از اسلامیزه کردن  و تمدن غربیمان دفاع کنیم. واقعا آنچه او در این فیلم مطرح کرده محورها و ارکان تمدن غرب است: یهود پرستی و آزادی جنسی؟! این فیلم با این سطح نگرش توهین جدی به جامعه غربی است و بجاست که سردمداران غربی پاسخ دندان شکنی به این توهین و اتهام بدهند. البته بهتر است در این مورد نظرات جناب سارکوزی را جویا نشوید چون این خانم کارلا برونی بدجوری افتضاح بالا آورده و قرار است عکسهای تمام لخت او، همزمان با ورود ایشان در معیت ریاست جمهور فرانسه به انگلستان (بعنوان اولین سفر این زوج خوشبخت!) در حراجی آمریکا به فروش برسد!
  4. فیلم­ساز محترم پیش دستی کرده و از همین حالا آیه 56 سوره نساء که ان شاء الله در جهنم مفهوم آنرا خواهد فهمید را نیز در فیلم آورده تا سری هم به آینده بزند. گویا خیال کرده است این آیه دستوری است که مسلمانان بواسطه آن وظیفه کباب و سرخ کردن غربیان را برعهده دارند.

سجده شکر

اللهم صل علی محمد و آل محمد

در این روز اول سالی خواستم هم یه عرض ارادت و تبریک داشته باشم و هم یه کادوی خوشگل خدمت شما تقدیم کنم. حدیثی است از صادق آل محمد علیهم السلام که در کتاب شریف من‏لایحضره‏الفقیه (ج : 1 ص : 333) آمده است. شماره روایت 979:

وَ رَوَى أَحْمَدُ بْنُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ حَرِیزٍ عَنْ مُرَازِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع: سَجْدَةُ الشُّکْرِ وَاجِبَةٌ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ تُتِمُّ بِهَا صَلَاتَکَ وَ تُرْضِی بِهَا رَبَّکَ وَ تَعْجَبُ الْمَلَائِکَةُ مِنْکَ وَ إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا صَلَّى ثُمَّ سَجَدَ سَجْدَةَ الشُّکْرِ فَتَحَ الرَّبُّ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى الْحِجَابَ بَیْنَ الْعَبْدِ وَ بَیْنَ الْمَلَائِکَةِ فَیَقُولُ یَا مَلَائِکَتِی انْظُرُوا إِلَى عَبْدِی أَدَّى فَرْضِی وَ أَتَمَّ عَهْدِی ثُمَّ سَجَدَ لِی شُکْراً عَلَى مَا أَنْعَمْتُ بِهِ عَلَیْهِ مَلَائِکَتِی مَاذَا لَهُ عِنْدِی قَالَ فَتَقُولُ الْمَلَائِکَةُ یَا رَبَّنَا رَحْمَتُکَ ثُمَّ یَقُولُ الرَّبُّ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى ثُمَّ مَاذَا لَهُ فَتَقُولُ الْمَلَائِکَةُ یَا رَبَّنَا جَنَّتُکَ ثُمَّ یَقُولُ الرَّبُّ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى ثُمَّ مَاذَا فَتَقُولُ الْمَلَائِکَةُ یَا رَبَّنَا کِفَایَةُ مُهِمِّهِ فَیَقُولُ الرَّبُّ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى ثُمَّ مَاذَا قَالَ وَ لَایَبْقَى شَیْ‏ءٌ مِنَ الْخَیْرِ إِلَّا قَالَتْهُ الْمَلَائِکَةُ فَیَقُولُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یَا مَلَائِکَتِی ثُمَّ مَاذَا فَتَقُولُ الْمَلَائِکَةُ رَبَّنَا لَاعِلْمَ لَنَا قَالَ فَیَقُولُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَشْکُرُ لَهُ کَمَا شَکَرَ لِی وَ أُقْبِلُ إِلَیْهِ بِفَضْلِی وَ أُرِیهِ وَجْهِی

قَالَ مُصَنِّفُ هَذَا الْکِتَابِ رَحِمَهُ اللَّهُ مَنْ وَصَفَ اللَّهَ تَعَالَى ذِکْرُهُ بِالْوَجْهِ کَالْوُجُوهِ فَقَدْ کَفَرَ وَ أَشْرَکَ وَ وَجْهُهُ أَنْبِیَاؤُهُ وَ حُجَجُهُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ وَ هُمُ الَّذِینَ یَتَوَجَّهُ بِهِمُ الْعِبَادُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِلَى مَعْرِفَتِهِ وَ مَعْرِفَةِ دِینِهِ وَ النَّظَرُ إِلَیْهِمْ فِی یَوْمِ الْقِیَامَةِ ثَوَابٌ عَظِیمٌ یَفُوقُ عَلَى کُلِّ ثَوَابٍ وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ وَ یَبْقى‏ وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ وَ قَالَ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ یَعْنِی فَثَمَّ التَّوَجُّهُ إِلَى اللَّهِ وَ لَا یَجِبُ أَنْ تُنْکَرَ مِنَ الْأَخْبَارِ أَلْفَاظُ الْقُرْآنِ

 

نکات:

۱. سجده شکر ادای فریضه را تمام می کند (خدایا ممنون که توفیق ادای فریضه دادی. علمش از تو و قدرت از تو)

۲. برخی ملائکه چنان مستغرق حضرت حق هستند که از ما آدمهای نوتی خبر هم ندارند مگر اینکه الله تعالی آگاهشون کنه.

۳. برکات سجده شکر: جنت رب/ رحمت رب/ کفایت امور زندگی توسط رب/ و هر خیر متصور. غیر از آن: شکر توسط رب/ اقبال با فضل/ مواجهه با رب.

۴.او نعمت داد و ما را یاد کرد. نعمتهای او نشانه این است که به یاد ماست. ما گفتیم دستتون درد نکنه. و او در مقابل از شکر ما تشکر می کند و با فضل خویش مقابله می فرماید.

۵. فضل یعنی سرریز شدن. با عدل و حکمت فرق دارد. عدل و حکمت به اندازه است ولی فضل بیش از اندازه بقول خودمون: آشار داشار.

۶. اگر انسان سجده شکر کند خداوند وجه خود را به او نشان می دهد. معنی که مصنف محترم برای وجه کرده است بسیار به درد ما می خورد. حقیقت حضرات معصومین وجه الهی است. اگر انسان محمد والاگوهر صلی الله علیه و آله را زیارت کرد با وجه رب مواجه شده است. و بهشت ما سیر در سجایای حضرت محمد و اولاده المعصومین است. رزقنا الله و ایاکم بید علی این ابیطالب علیه السلام.

۷. معنی فوق در خصوص وجه الهی موافق روایاتی است که در کتاب شریف اصول کافی (ج۱ باب نوادر) آمده است و جای بسی تقدیر از حضرت مصنف محترم من لایحضره الفقیه است که اینچنین ولایی روایت را معنی فرموده اند.

۸. در روایات آمده است که در سفری حضرت نبی مکرم ص از اسب پایین آمدند و ۵ بار سجده فرمودند. همراهان متعجب از حضرت پرسیدند که قبلا چنین عملی از حضرت ندیده بودند. حضرت فرمود: جبرئیل آمد و ۵ بشارت به من داد و من برای هر کدام یک سجده شکر به جا آوردم. در برخی روایات دیگر آمده که اگر انسان نتوانست همان لحظه به خال بیافتد و سجده کند حداقل روی بر دستهای خود گذارد و اقلا  سه مرتبه الحد لله یا شکرا لله بگوید.

۹. گویند شکر سه حالت دارد. لسانی (ذکر گفتن) و قلبی (قلبا متذکر و ممنون و مدیون منعم باشد) و عملی که در مورد شکر عملی این روایت بسیار راه گشاست: قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم: إنَّ الله یُحِبُّ إذا أنعَمَ عَلی عَبدِهِ أن یَری أثَرَ نِعمَتِهِ عَلَیهِ (بحارالانوار ج 74 ص 161).

۱۰. خدایا نعمت بی حد میدهی. تفضل می فرمایی. اما ما دلبسته و عاشق تو نمی شویم و همچنان جیفه دنیا در کاممان مزه می کند. خدایا چه شده تو را که قدمت احسانت و وفور فضلت را معترفیم معتمد خود نمی یابیم ولی دل و دین به دنیای هزار چهره می فروشیم و مفتخر به آن هستیم!!!

۱۱. یا خیر شاکر و مشکور از اسماء حضرت حق است. اگر خدا از انسان تشکر کند چه میشود؟!

۱۲.