داشتم کلمات حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام را مرور میکردم که رسیدم به فرمایشی از ایشان در کتاب تحف العقول که در راه سفر به کربلای معلی فرمودهاند:
إن هذه الدنیا قد تغیرت و تنکرت و أدبر معروفها
فلم یبق منها إلا صبابة کصبابة الإناء
و خسیس عیش کامرعی الوبیل
ألا ترون أنّ الحق لا یُعمل به و أنّ الباطل لاینتهی عنه
لیرغب المؤمن فی لقاء الله محقّاً
فإنّی لا أری الموت إلا سعادة و لاالحیاة مع الظالمین إلا برماً
إنّ الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی ألسنتهم یحوطونه ما درّت معائشهم
فإذا محّصوا بالبلاء قلّ الدّیّانون
بدرستیکه حقیقتاً این دنیا تغییر کرده و زشت شده است و خوبیهایش پشت کرده است
پس جز نم و تری که در ته کاسه مانده باشد،
و زندگی بیارزشی که همانند چراگاه بد است (از آن چیزی نمانده)
آیا نمیبینید که به حق عمل نمیشود و از باطل نهی نمیگردد!
تا حدی که بنده مؤمن حقیقتاً آرزوی مرگ میکند
پس بدرستیکه من مرگ را جز سعادت و زندگی با ظالمان را جز هلاکت نمیبینم
بدرستیکه مردم بندگان دنیا هستند و دین بسته به زبان آنهاست.
تا جائیکه زندگیشان را تأمین کند، آن را میچرخانند.
پس آنگاه که با بلا آزموده شوند، دینداران اندکند.
الف. روزگاری پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به امر الهی همه درها را به سمت مسجد مدینه بست الا باب العلی را ولی دیری نپایید که انتقام کشندگان از اهل بیت نبوی، درِ خانه خود را به مسجد باز کردند تا اعلام آشکاری باشد بر زمامداری خود و منسوخ شدن رسوم نبوی (حدیقة الشیعه).
آن روزها که مسلمان زیستن نتیجهای جز محاصره اقتصادی در شعب ابیطالب و یا شکنجه شدن و یا آواره شدن در بلاد غریب (حبشه و...) نداشت، مدعیان خلافت مسلمان بودند ولی چنان منافقانه زندگی میکردند که هیچگاه مورد آزار کفار قرار نگرفتند. نه به شعب رفتند، نه شکنجهای و نه آوارگی (حدیقة الشیعه).
دیگر چه خیری است در دنیایی که رسول اکرم و امیرالمؤمنین و فاطمه زهراء و مجتبی علیهم السلام را از دست داد و مثل یزیدی زمام امور مسلمین را بدست گرفت؟ خیری نیست در دنیایی که سردمداران کفر و ائمه مؤلفة قلوبهم داعیهدار خلافت نبوی شدهاند.
ب. دیدگاه ما نسبت به دنیا چیست؟ به قول بعضیا: «در آینده میخواهید چکاره شوید؟» کدام آینده!
در زمانه بیحکومت مهدی (عجل الله تعالی فرجه و الشریف) و تلاش برای رسیدن به 5/0% سود بیشتر! آدم چکاره شود خوبست؟
آیا ما دنیا را همچون امیرالمؤمنین علی علیه السلام سایهای گسترده میبینیم و یا همچون حسین بن علی علیه السلام نم باقیمانده در یک کاسه؟ یا اهداف توسعهای و... داریم؟
ج. «مرعی وبیل» چراگاهی را گویند که مرتع آن سخت و از لحاظ کیفیت غذایی پایین است. چراکردن در چنین مرتعی چیزی جز علافی برای گوسفند ندارد. بسیار باید بجود و نشخوارکند ولی چندان ثمری ندارد. وبال به معنی سوء عاقبت هم از همین ریشه است. اخذ وبیل که در قرآن مجید آمده به معنی حالگیری و مؤاخذه شدید و خشن است.
امام همام علیه السلام دنیا را مرتعی بدثمر معرفی کرده. حسین جان تو که با مذاقت اینجور جاها سازگار نیست، رب رحیم تو را به فردوس اعلیی خود برد تا بلکه مشاهده وجه الله و گرفتن طعام و شراب از خود خالق، مقابله و لقاء و شهود تو را راضی کند که توئی نفس مرضیه (رضی الله عنهم و رضوا عنه).
و اما آنان که همین چراگاه بدجوری در دهانشان مزه کرده است، عین چوبشور دنیا را میمکند و لیس میزنند و در رسیدن آن به یکدیگر سبقت میجویند و رقبا را با مکرهای کثیف از دور خارج میکنند، همان دنیا و ما فیها ارزانی آنان باد. چه زیبا فرموده است امیرالمؤمنین علی علیه السلام که نگاه کن و ببین هرجا بنده صالح و پیامبری را میبینی، خدا دنیا به او نداده است. براستی خدا وقتی به ایوب و محمد و موسی و عیسی و ... دنیا نداد، آنها را خوار کرد یا عزیز نمود؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وای به حال ما که اینقدر مزاج ما با حسین بن علی علیه السلام متفاوت است.
خدایا نکند این جور نیامدن ذائقه به مفارقت از حسین بیانجامد.
مبادا به ما بگویی شما را به جایی میبرم که به زبان استعداد از من خواستهاید. مبادا بگویی این هم همان چیزی که میخواستید.
مبادا مبادا...
د. آقا زندگی را «خسیس عیش» فرمودهاند. خدایا من چقدر گیجم که «میزان امید به حیات!» برای خودم دارم محاسبه میکنم. چنان در کوچه باغهای روزمرگی قدم برمیدارم که انگار دنیا جدیتر از آخرته. اصلاً انگار زندگی همینه و بس.
ه. دنیایی که به حق امر نمیشود و از باطل نهی نمیگردد، را چه سخت چسبیدهام. آقاجون این زندگی خسیس عیش است. ولش کن.
و. جان و مالمون قربان آقامون که بدجوری از این دنیا دلش گرفته که آرزوی لقاءالله و ترک دنیا دارد. (لیرغب المؤمن فی لقاء الله محقّاً)
ز. آقا نکنه ما رو داری میگی (یحوطونه ما درّت معائشهم) که استفادهمون از دین فقط در حد حاشیه مفاتیح است. دعا برای... حرز برای... عریضه برای... صدقه برای...
کلّ گرفتاری ما از همینجاست که آخرت را با دنیا میخواهیم ولی آخرت را بیدنیا میدهند. خدا رحمت کند استاد محمد عابد را:
شراب عشقدن سرمست اولان دنیانی ترک ایلر
حریم وصل جانان آختاران دل، جانی ترک ایلر
نشان جذبه حسن جهانسوزون تاپان عاشق
اگر مجنون اولا اوز عقلی تک لیلانی ترک ایلر
اولان پیمانه لعل لبوندن مست دردی کش
سالار مینانی الدن ساغر صهبانی ترک ایلر
حقیقتده رضای خاطر یار آختاران سالک
مقدّس بیر مرام اوسته هامی دنیانی ترک ایلر
... (ستاره سحرگاهی/ تطور سیرعاشق)
********************************
در ایام سوگواری مولی حسین بن علی علیه السلام سلام حقیر را هم به محضر حضرت ابلاغ بفرمایید.
سلام
مطلب زیبا و به جایی بود .
امید سربلندی روز افزون برای حضرتعالی در مسیر رشد و تعالی و سیر الی الله را از درگاه حضرت حق خواهانم .
از دعای خیرتان حقیر سراپا تقصیر را محروم نفرمائید .
سلام.
زهــــــــــی معرفت بابا...
متذکر شدیم به مواعظ حسنة. خدا همت برای مجاهدت بده.
در ایام جلب نظر کارساز سید الشهداء (ع) ما رو هم یاد کنید.
صلی الله علیک یا اباعبدالله
یاس می گوید حسین...احساس میگوید حسین
در کنار نهر علقم....حضرت عباس می گوید حسین...
آب می گوید حسین...با آه می گوید حسین...
آیه های حضرت الله می گوید حسین...
شیر می گوید حسین ...شمشیر می گوید حسین ...
ذوالفقار حیدری در جنگ می گوید حسین...
این ایام رو تسلیت می گم خدمتتون
دیوانه ای گفت: ابالفضل کعبه اولیاست!!