اندر عوالم خودی...

نکات قرآنی و روایی

اندر عوالم خودی...

نکات قرآنی و روایی

مکر الهی

 

وَ إِذْ یَمْکُرُ بِکَ الَّذِینَ کَفَرُواْ لِیُثْبِتُوکَ أَوْ یَقْتُلُوکَ أَوْ یخُْرِجُوکَ  وَ یَمْکُرُونَ وَ یَمْکُرُ اللَّهُ  وَ اللَّهُ خَیرُْ الْمَکِرِینَ(30)

آنچه از آیه 30 سوره مبارکه انفال برمی­آید، خداوند با مکر خویش کفار مکار را گیج و منگ کرد. طوریکه دیگر نتوانند عزیز العالمین محمد مصطفی صلی الله علیه و آله را مورد ترور قرار دهند. وقتی انسان می­شنود که خدا می­گوید من نیز مکر می­کنم، علاقمند می­شود ببیسند مکر خدا چگونه است؟ از چه ابزاری استفاده می­کند؟

به ماجرای لیله المبیت برگردیم:

  1. برای اینکه کفار متوجه غیبت پیامبر اکرم ص از منزلشان نشوند، علی علیه السلام در خانه ایشان سکنی گزیدند. مشرکان زمانی متوجه خروج پیامبر شدند که پیامبر قبلا رفته بود و علی را بجای خود در بستر خواب گذاشته بود یعنی اینگونه آنها مقداری زمان را از دست دادند و نمی­دانستند پیامبر چه مدت قبل خارج شده و از آنها فاصله گرفته است.
  2. پیامبر بجای شمال مکه (به سمت مدینه) به سمت جنوب مکه و غار ثور حرکت کرد. یعنی به اشتباه انداختن کفار از لحاظ مسیر حرکت.
  3. آن بزرگوار سه شب در غار بسر برد یعنی از لحاظ تاریخ زمانی حرکت و مسافت بین خود و کفار، آنان را حسابی گیج کرده بود.
  4. تنیدن شدن تار غلیظی توسط عنکبوت در دهانه غار.
  5. لانه داشتن و تخم گذاشتن کبوتر در آنجا.
  6. دستور پیامبر ص به علی ع  در خصوص رد امانات. انگار او دیگر رفته است و از دست شما مشرکان خارج شده و من به جانشینی او، رد اموال  و امانات انجام می­دهم.

در شب چهارم یعنی زمانی پیامبر اکرم ص هجرت را آغاز نمود که مشکران مأیوس از یافتن او، سه شبانه روز تلاش بی ثمر و خسته و در خواب بودند. نجات پیامبر نه با معجزات آنچنانی و جادو و جنبل که بسیار معمولی بود. یعنی زندگی در جریان بود ولی چینش وقایع چنان برای کفار ملهم شد که بجای راهیابی بر حیرتشان افزود. این کارها همه از ناحیه پیامبر اکرم ص بود. ولی خداوند آنها را مستند به خود می­داند و این سیستم مکر را کار خودش می­داند.

اگر با دید لامؤثر فی الوجود الا الله، و لا حول و لا قوه الا بالله ، و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی نگاه کنیم همه­اش کار خدا بود. ولی اگر با نگاه دنیا بین خویش به تحلیل بنشینیم، خواهیم گفت:

پیامبر با ترفند خودش از دست کفار نجات یافت!

نظرات 13 + ارسال نظر
احمدرضا شنبه 11 خرداد 1387 ساعت 10:32 ب.ظ http://www.haseleogat.blogfa.com

سلام

احمدرضا شنبه 11 خرداد 1387 ساعت 10:34 ب.ظ http://www.haseleogat.blogfa.com

مثل اینکه درست شد...
یه چند بار اومدیم که کامنت بذاریم نشد. مرتب این پیغام می اومد که امکان درج نظر وجود ندارد.

استفاده کردیم. توحید همینه دیگه قارداش...
به همین سادگی ولی کسبش به همان صعوبت. کم هستند که چشمشان بقول مولوی «احول بین» نیست.
خدا از چنان چشمی قبل از انتقال به اونور شما و ما را بهره مند فرماید.
آرزو هم که بر جوانان عیب نیست!

بهار پنج‌شنبه 16 خرداد 1387 ساعت 01:32 ب.ظ http://darsayesaremarefat.blogfa.com/

سلام
خوشکل نوشتید
موفق باشید

خاکسار میکده یکشنبه 19 خرداد 1387 ساعت 03:40 ب.ظ http://zolal121.persian.com

یا حسین .ع. سلام من الرحمن نحو جنابکم...جالب بود...استفاده بردم...موفق و سربلند باشی...

خاکسار میکده یکشنبه 19 خرداد 1387 ساعت 04:31 ب.ظ http://www.zolal121.persianblog.ir

...ببخشید علیرضا جان...آدرس وب‌سایت یا همون وبلاگم رو اشتباه نوشته بودم، اومدم تحصیح کنم...از توفیق دوباره زیارت شاکرم...الحمدلله...یا علی .ع.

حزب الله پنج‌شنبه 23 خرداد 1387 ساعت 09:09 ق.ظ

با سلام.آقای یوسف فیروزی دادستان قبلی تبریز که پس از مدتها تلاش حزب الله بدلیل فساد اخلاقی و شرب خمر و رشوه و... از کار بر کنار شده است و پشتیبان وی در قوهء قضائیه روحانی ضدانقلابی بنام غروی بوده است.حسب شنیده ها در حال انتصاب به شغلی مهم در دادستانی کل کشور را دارد.بودن این فرد بعنوان قاضی خیانت به امام و شهدا و مسئولیت گرفتنش خیانتی بزرگتر است.بقیه با شماست

خاکسار میکده شنبه 25 خرداد 1387 ساعت 08:35 ب.ظ http://zolal121.persianblog.ir

یا حسین .ع. سلام علیرضا جان...خوبی عزیز دل برادر...اومدم احوالپرسی و زیارت برادر ایمانی...سربلند و نورانی باشی...یا علی .ع.

خاکسار میکده سه‌شنبه 4 تیر 1387 ساعت 04:38 ب.ظ http://zolal121.persianblog.ir

یا حسین .ع. سلام علیرضا جون...خوبی برادر... بابا این مکر الهی تموم نشد... منتظر هستیم ... میلاد حضرت زهرا .س. بر شما و اهلبیت مبارک باشه ... ملتمس دعا ... و یا علی .ع.

ایمان چهارشنبه 5 تیر 1387 ساعت 12:40 ق.ظ http://shifteghan-e-khedmat.blogsky.com

بسم ربالشهدا والصدیقین
سلام دوست عزیز اتفاقا امروز سوره ی انفال رو می خوندم که به این روی این آیه یه مقدار مکث کردم.در آیات بعد هم به برتری قدرت سپاه اسلام در عین کمی تعداد و امدادهای الهی رسیدم.خوشحالم که دقیقا همین امروز این مطلب را دیدم.

خاکسار میکده یکشنبه 9 تیر 1387 ساعت 04:51 ب.ظ http://zolal121.persianblog.ir

یا حسین .ع.
سلام علیرضا جون...تولدم مبارک...!!!

غلامرضا خلیلی چهارشنبه 30 خرداد 1397 ساعت 10:45 ق.ظ http://grkhlili787@gmail.com

سلام خدمت هموطنان عزیز ۰
من لم یشکرالمخلوق لم۰یشکرالخالق
خدای سبحان را سپاس می گویم که شخصیت بسیاربزرگوار همچون آقای حاج یوسف فیروزی درقوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران خدمت میکند ۰بنده خیلی خیلی متاسفم که بعضی آفراد احمق درموردیکی ازقضات عالیرتبه کشوراظهارنظرمیکنند البته این مسئله که خداونددشمنان. انقلاب را از آفرادبی خرد واحمق افریده آست ۰۰
بنده۰ازشهرستان مراغه سلام و خسته نباشید عرض میکنم محضر شریف حاج آقا فیروزی فخرالقضات کشورمان ایران اسلامی

فرزند ملت پنج‌شنبه 14 تیر 1397 ساعت 11:59 ب.ظ

سلام، متاسفانه در طول تاریخ اسلام و امت اسلامی از دست افراد جاهل وعناد ضربه ها خورده. افراد جاهل وعنادی که با عنوان حزب الله وحزب الهی میاد بی شرمانه به خادمین این مرز وبوم(آقای فیروزی) توهین میکنه!!! وآبروی مسلمان ومسلمانی رو بر باد میده!!!!

غلامرضا خلیلی جمعه 5 مرداد 1397 ساعت 10:11 ب.ظ http://http:/grkhalili787@gmail.com

سلام خدمت همه عزیزان و همه اشخاص حقیقی وحقوقی که مدافع از حریم انقلاب و نظام و رهبری عزیزدفاع میکنند خسته نباشید عرض میکنم ودست همه شماهارا میبوسم که از حق دفاع میکنید و لعنت خداوملائکه بر همه مفسدان کوردلان که در هرلباس و موقعیتی دارند به اسلام و قرآن و رهبری عزیزمان خیانت میکنند ..عزیزان پشت سر آدمها حرف زدن خیلی آسان است ولی اینکه تهمتی به کسی بزنی که خلاف واقع باشد خیلی خطرناک است .پس مواظب زبان خودمان باشیم که بدون هیچ دلیلی خودمان را در اتش سخت جهنم بسوزانیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد